כל מי שיש לו איזה חיסכון נחמד בצד, תוהה מפעם לפעם בשאלת העדיפות של השקעה בנדל”ן מול השקעה במניות. היכן הכי כדאי להשקיע את הכסף על מנת שיעבוד עבורנו? התשובה לכך היא, כמו הרבה תשובות לשאלות כבדות משקל בחיים, מעט מורכבת. ריכזנו את כל הנתונים, ההבדלים והמסקנות במאמר זה.

מחקר רחב אשר פורסם בדצמבר 2017 ב-NEBR (הלשכה הלאומית למחקר כלכלי בארה”ב) בחן את גובה התשואות בין שני אפיקי ההשקעה – נדל”ן או מניות? המחקר נערך במשך פרק זמן של לא פחות מ- 150 שנה לערך (1870-2016), כאשר “קבוצות הניסוי” היו 16 כלכלות מפותחות בעולם. תוצאות המחקר הוכיחו כי השקעה בנדל”ן היא רווחית מעט יותר מהשקעה במניות, ואילו השקעה באג”ח רווחית הרבה פחות משניהם.

נדל”ן או מניות? נתוני הפתיחה מדברים בעד עצמם

יחד עם זאת, חשוב לציין כי מבחינת “נתוני הפתיחה” של השקעה בנדל”ן מול השקעה במניות, הרי שנוסף ליתרון הרווחי אשר מיוחס להשקעה נדל”נית, ישנו פרמטר נוסף, חשוב למדי, שלא קיבל ביטוי במחקר של NEBR, ולדידנו ראוי להציף את חשיבותו בפני כלל המשקיעים הפוטנציאליים – השקעה במניות הינה אפיק השקעה שבהחלט עשוי להשתלם כל עוד שאתם לא “בונים” על הכסף שהשקעתם (לפחות לא בטווח הזמן של השנים הקרובות), אלא נוקטים בגישה ספורטיבית ו”יודעים להפסיד”. זאת מהסיבה הפשוטה שהשקעה במניות יכולה להניב תשואה אדירה ולכן, מטבע הדברים, נלווה להשקעה מסוג זה  גם סיכון רב;

נסביר – אחזקה במניותיה של חברה, הופכת אתכם למעשה לשותפים באותה חברה, לרבות שותפות בקבלת הדיבידנדים של אותה חברה. לכל חברה (הן פרטית, והן חברה אשר נסחרת בבורסה) ישנה כמות מסוימת של מניות, וכל מניה מבטאת בעצם זכות הצבעה ושיעור מסוים בהון של החברה.

שווי העסק, קרי החברה שרכשתם חלק מועט ממניותיה, מושפע מפרמטרים רבים אשר קשורים הן לרמת המיקרו של החברה, והן לרמת המאקרו של הענף בו פועל העסק, והן למצב הכלכלה והעולם באופן כללי. כפי שנוכחנו לדעת מהתקופה האחרונה שבה פקדה אותנו מגיפת הקורונה – מצב השוק עשוי להשתנות תדיר, ואין יכולת לחזות שינויים כאלו ואחרים שישפיעו, בפרט בטווח הזמן הקצר, על שווי העסק שבו השקעתם.

השקעה בנדל”ן או השקעה במניות: שורה תחתונה

לאור כל האמור לעיל, חשוב לדעת שכאשר בוחנים השקעה בנדל”ן מול השקעה במניות- התנודתיות הרבה בשווי המניות, לעיתים תוך פרקי זמן קצרים למדי, עלולה לא להתאים לכל אחד. אותן תנודות גורמות, לא אחת, למצבי לחץ ומתח נפשיים אצל המשקיעים, ובפרט כשמדובר על משקיעים שמצפים ונסמכים על כספי ההשקעה שלהם עבור תוכניות עתידיות כאלו ואחרות. מכיוון שהמשקיעים במניות בעצם לוקחים סיכון, הם גם מתוגמלים על הסיכון הזה. אם משקיע לוקח סיכון שיפסיד, הוא עושה זאת כי הוא יודע שיש מנגד גם סיכוי לרווח. השקעה בנדל”ן לעומת זאת היא השקעה שהינה ברוב המקרים, גם מניבה וגם בטוחה- לנכסי הנדל”ן תמיד יהא בסיס ערך קשיח שכן, אנשים תמיד צריכים ארבעה קירות וקורת גג. יתרה מכך, בשונה ממניות ונכסים סחירים אחרים- נדל”ן לא יכול להימחק.

לסיכום נאמר שלדעתנו המקצועית, על השאלה איזו השקעה עדיפה, השקעה בנדל”ן מול השקעה במניות, לאור אופיו של הישראלי המצוי שרוצה “כאן ועכשיו” לאור המציאות היומיומית בישראל אשר תורמת לצורך שלנו בביטחון כלכלי יציב ואיתן- הרי שהשקעה בנדל”ן יותר תתאים לרוב האנשים. אולם, זוהי כאמור, רק דעה.

אז נדל”ן או מניות? המלצות כדאיות להשקעה

משקיע אשר נאזר בסבלנות מועטה עשוי לצאת נשכר מאוד מהשקעה בנדל”ן מסחרי. נדל”ן מסחרי הינו כל נדל”ן שאינו מיועד למגורים; משרדים, חנויות, מבני תעשייה, וכו’. מדוע נדרשת מעט סבלנות? משום שהעסקאות בעולם הנדל”ן המסחרי נוטות להתפרס על זמן רב יותר מאשר רכישת דירה. ועם זאת, התמורה במסגרת עסקאות נדל”ן מסחרי, גדולות בהרבה לעומת עסקאות נדל”ן מגורים. למען ההשוואה, תשואה ממוצעת מהשכרת דירה מסתכמת בכ-3%-4% תשואה שנתית ואילו תשואה ממוצעת מהשכרת נכס מסחרי מסתכמת בכ-8% תשואה שנתית.

ישנם פרויקטים אטרקטיביים אשר מגייסים משקיעים בימים אלו, ואחד מהם הוא עסקת החלומות שאיתרנו – פרויקט ICON אנרג’י פארק חדרה. מדובר בפרויקט הקמה של מגדלי מגורים יוקרתיים בעיר חדרה, אשר משלבים בתוכם מרכזים מסחריים ובנייני משרדים של עד 36 קומות. גם המיקום מבטיח – המתחם ממוקם בצמידות לתחנת הרכבת של חדרה, במערב העיר, מזרחית לכביש החוף. 

מתחם אנרג’י פארק חדרה בפרוייקט ICON מנוהל ומתוכנן ע”י קבוצת בונים נדלן עתירת הניסיון וההצלחות. חשוב גם לציין שמדובר במתחם זמין לבניה. מה גם שבימים אלו מקדמת עיריית חדרה הכפלת זכויות במתחם, כאשר הוא עתיד לכלול בסוף התהליך 1,500,000 מ”ר, כשמתוכם 750,000 מ”ר יוקנו לצורך מגורים, ויתרת 750,000 מ”ר יוותרו למסחר ותעסוקה- כל זאת בבנייה במודל של עירוב שימושים. 

בנוסף ל”בונוס” שקיבלה עסקת אנרג’י פארק חדרה, בדמות הכפלת הזכויות שמעודדת עיריית חדרה, הרי שלאור חוק ההסדרים החדש, צפויה למשקיעים, בנוסף, האפשרות להמרת 50% משטחי המשרדים לשטחי מגורים כפי שתואר לעיל. משמעות הדבר כי משקיעים אשר ירכשו וישקיעו בפרויקט ICON כיום, יוכלו לבנות פי 2 ואף יותר מכך ממה שמאושר כיום. בקיצור- מדובר בהשקעת נדל”ן מהמדרגה הראשונה מכל הבחינות (רווחיות, מיקום, שיתוף פעולה מצד המוסדות הממשלתיים).