בנימינה נתפשת בעיני רבים כמושבה כפרית, איכותית ויוקרתית. מושבה שמושכת אוכלוסייה אמידה ושמציגה מדד חברתי כלכלי מדהים. מדובר בעיר שגדלה בקצב מסחרר ושעתידה להגדיל פי 3 את כמות האוכלוסייה. עתה, אם נוסיף את העובדה שלצד תחנת הרכבת החדשה עתיד לקום פארק הייטק מתקדם שימשוך עובדים רבים מהמרכז, ניתן להבין מדוע משקיעים רבים שמחים על ההזדמנות לקחת חלק בפרויקט כבר בשלבים הנוכחיים.

היה זה הברון רוטשילד שהגה את הרצון לאחד את סך המושבות שניצבות מחדרה ועד זיכרון יעקב לידי מושבה אחת, והיה זה הברון רוטשילד שביקש שאותה מושבה תהווה יישוב חקלאי משגשג.

לא עבר הרבה זמן והחזון נרקם לכדי תוכנית פרקטית, כך שאט אט נוסדה והתפתחה המושבה בנימינה כפי שאנחנו מכירים כיום. תחילה נרכשו אדמות מידי החברה להתיישבות יהודית בא”י (מאחוריה עמד הברון רוטשילד), כאשר עולי העלייה הראשונה והשלישית היו האנשים שהניעו את התהליכים.

השנים חלפו ובנימינה הפכה למרכז התיישבות חשוב, מרכז חקלאות משגשג שבין היתר משלב טכנולוגיה וניסויים חקלאיים. לאורך השנים נוספו שכונות חדשות, ועם הקמת המדינה, הוקמה בבנימינה מעברה שקיבלה את פניהם של עולים רבים – בנימינה החלה לגדול.

מושבה מוערכת ומבוקשת

השנים חלפו, ובנימינה הפכה למושבה משגשגת ואטרקטיבית, כאשר היא מצליחה לשמר צביון כפרי שמעניק לה ערך רב וייחודי. אותה מושבה קטנה, כיום מושכת שלל משפחות צעירות ואמידות, ויש לכך מספר סיבות:

  • חינוך – מבחינת חינוך, נמצא רמה מאוד גבוהה, אחוז הזכאים לתעודת בגרות מגיע ל 82%. פה נציין שקיימים 4 בתי ספר יסודיים, בית ספר תיכון וחטיבת ביניים. נוסף לכך, נמצא שבט צופים וסניף של תנועת בני עקיבא.
  • אופי – מבחינת אופי, בנימינה מייצגת אווירה פסטורלית ואיכותית.
  • אוכלוסייה – מבחינת אוכלוסייה, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נמצא שגרים בבנימינה-גבעת עדה (ב2003 שתי המועצות אוחדו) כ16,053 תושבים, כאשר לפי המדד החברתי כלכלי, הדירוג מרשים ביותר: מגיע למספר המכובד 9 (9 מתוך 10). שנרחיב? ובכן אם השכר הממוצע הארצי עומד על 9,634 ש”ח (נכון לשנת 2018), הרי שבבנימינה הוא עומד על 13,552 ש”ח – הרבה מעל לממוצע!

משמעות תחנת הרכבת בבנימינה

תושבים רבים עובדים בגוש דן ולשם כך מנצלים את תחנת הרכבת שממזערת את זמן ההגעה, ועל כן רלוונטי לציין שעד 2027 אמור לקום תוואי חדש והרבה יותר מהיר, כך שאם כיום רבים מוצאים ערך רב ברכבת, הרי שהביקוש לעבוד ולגור בסמיכות לתוואי רק צפוי לעלות. כעדות לכך נצביע על העובדה הבאה: כבר כיום ניתן למצוא אזור תעשייה בסמוך לתחנת הרכבת.

שינוי בתוכנית המתאר

שלל בחינות מצביעות על כך שכמות התושבים עתידה לגדול באופן ניכר, ואם נדייק, עד 2035 האוכלוסייה בבנימינה עתידה לשלש את עצמה. מנגד, מורגש חוסר בקרקעות וכבר כיום יש הרבה יותר ביקוש מאשר היצע.

מכאן שאם מביטים בנתונים, מוצאים בעיה משמעותית: קיים חוסר בעתודות קרקע פנויות עבור בניית מרכזי מסחר ומגורים. במקביל, תכניות שנוגעות למערכת התחבורה, רק עומדות להגביר את הביקוש לגור ולעבוד במושבה. מכאן שהתקבלו מספר החלטות חשובות:

  • להעביר את תוואי הרכבת למערב בנימינה, בסמוך לכביש 4.
  • לייצר דרך עוקפת בצמוד למסילת הרכבת וביטול דרך 652 ממזרח למושבה.
  • לקשר בין בנימינה לבקעת הנדיב.
  • להקים שכונות מגורים חדשות, ובו זמנית להטות את מרכז הכובד למערב המושבה.
  • לייצר אזורי תעסוקה נוספים במתחם המערבי, ממש בסמוך לתחנת הרכבת החדשה.

מנקודה זו עולות מגוון נגזרות. ברור לכל שמרכז הכובד של בנימינה יעבור לאזור של תחנת הרכבת המערבית. יש צורך בעירוב שימושים (כולל בתי מסחר, משרדים ומבני מגורים). יש להוסיף יחידות דיור לצד מרכז תחנת הרכבת, ויש לאחד בין רקמות הישוב באמצעות השקעה בצירים חדשים.

מושבה בתנופת צמיחה

כל זאת מוביל את קבוצת “בונים נדל”ן” (החברה מתמחה בזיהוי ופיתוח אזורי ביקוש שסמוכים לעורקי תנועה מרכזיים) להשקיע בהקמת פארק הייטק משוכלל, בדיוק במיקום שהמועצה עתידה לפתח, ושבו המועצה עתידה לקדם הגדלת זכויות ועירוב שימושים.

לסיכום נציין שבנימינה של היום מאוד איכותית, יוקרתית ובעלת אופי כפרי, ואף בזכות התוכנית לייעל את פעילות ותוואי הרכבת, בנימינה עתידה להיות קרובה יותר מאי פעם לאזור המרכז (בתוך 28 דקות יתאפשר להגיע לת”א). מכאן שאם מחפשים מוקד להשקעה/למגורים, עצרו בתחנה הבאה – בנימינה!