הריבית האפסית שמשלמים הבנקים על פקדונות, התנודתיות הרבה בשוק ההון, היציבות היחסית ברמת התשואה שמניבות השקעות בתחום הנדל”ן, הפכו את ערוץ ההשקעה האחרון לאחד האפיקים המבוקשים בקרב מי שיש ברשותו כסף פנוי להשקעה. עם זאת, השקעה בנדל”ן איננה השקעה מסוג של שגר ושכח, ולפני הבחירה בסוג ההשקעה המתאים לכם, ישנה חשיבות להיכרות עם מגוון האפשרויות שעומדות לרשותכם, בהתאם לרמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת, הנכסים הפנויים שברשותכם, כמות המשאבים וההשקעה שאתם מעוניינים להקדיש למחקר ולהתעדכנות שוטפת ועוד. במאמר הזה הכנו עבורכם 10 טיפים שכדאי יהיה לכם לקחת בחשבון לפני ביצוע בפועל של השקעה בתחום הנדל”ן.

טיפ מספר 1: משקיעים בנדל”ן מסחרי? כך תעשו זאת נכון

השקעה בנדל”ן איננה חייבת, כמובן, להתבצע באמצעות רכישה של דירה למגורים או להשכרה. אחת מן האפשרויות שעומדות בפני המשקיע היא להקצות משאבים עבור נדל”ן מסחרי. נדל”ן מסחרי הוא שם כולל לנכסים המשמשים למשרדים, חנויות, שטחי מסחר, מבנים לוגיסטיים, מבני תעשייה, קרקעות ביעוד מסחרי ועוד. ההשקעה בנדל”ן מסחרי אינה מורכבת יותר מאשר רכישת דירה למגורים, וכאשר היא מבוצעת בצורה מושכלת היא יכולה בהחלט להניב תשואה גבוהה יותר מאשר השקעה בנדל”ן למגורים. מה כדאי שתדעו לפני השקעה בנדל”ן מסחרי? ראשית, שהשקעה בנדל”ן מסוג זה יכולה להתבצע באופן ישיר, כלומר באמצעות רכישת משרד, חנות, מבנה, קרקע ועוד, אולם גם בצורה עקיפה, באמצעות השקעה בקרן שתפקידה לנהל את הנכסים בפועל. מובן שהשקעה ישירה צפויה להיות רווחית יותר בשל הויתור על עמלות הניהול, אולם השקעה באמצעות קרנות מאפשרת פיזור הסיכון והקצאה מופחתת של זמן לצורך הניהול השוטף. לפני שאתם בוחרים להשקיע בנדל”ן מסחרי, חשוב שתבחנו מספר פרמטרים: האם הקרקע מאושרת לבניה, האם מדובר בנכס בנוי ומתופעל בשוטף או שהוא בבניה; במיקום שלו: האם המיקום מבוקש ומתפתח או נמצא באזור שהתנועה בו מועטה, האם המיקום בקרבת מערכות הסעת המונים והאם קיימות בעיות חניה באזור; היטלים מיוחדים ועוד.

טיפ מספר 2: מפו אזורים להשקעה הסמוכים למערכות הסעת המונים או כבישים חשובים

מאחר שהשקעה בנדל”ן מתבצעת לרוב לטווח זמן ארוך, חשוב יהיה לקחת בחשבון את ההשפעה האפשרית של מערכות הסעת המונים, קרי תחנת רכבת חדשה באיזור או קרבה לכביש מרכזי, המקשר את הפריפריה עם המרכז. לבניה של תחנת רכבת או לסלילה של כביש מרכזי ישנה, בדרך כלל, למשתנים הללו קיימת השפעה ישירה על הביקוש לנדל”ן באיזור. יותר ויותר אנשים מחפשים את השילוב של איכות החיים בפריפריה, עם הקרבה היחסית למקום העבודה במרכז הארץ. זאת הסיבה, שהשקעה בנדל”ן הממוקם בסמוך לתחנת רכבת חדשה או כביש חשוב שנסלל, יכולה להיות משתלמת בטווח הזמן הבינוני והארוך: ככל שהביקוש למגורים באזור בשל השירותים הלוגיסטיים המוצעים בו יגבר, כך סביר יהיה להניח שגם מחירי הנכסים באזור יעלו.

טיפ מספר 3: השקיעו בנדל”ן הנמצא במתחמים בפריצה

כמו כל השקעה בכל אפיק אחר, גם השקעה בנדל”ן הופכת למוצלחת כאשר מחיר המכירה גדול ממחיר הקניה הראשוני. כדי לזהות הזדמנויות כאלו, כדאי יהיה להכיר את המושג מתחם בפריצה. מדובר באזור שעל פי כל הסממנים אמור להתפתח בצורה משמעותית ובקצב מואץ בשנים הקרובות. בדרך כלל, מתחמים בפריצה מלווים בטרנדים משתנים. דוגמה טובה לכך יכולה להיות חללי עבודה משותפים שהיוו טרנד משמעותי בתחום.

טיפ מספר 4: מפו אזורים בהם מתבצע עירוב שימושים

לרוב, הבניה המערבית מתבצעת על פי תפיסת עולם של הפרדת שימושים – היינו מתחמים נפרדים לתעשיה, למסחר, למגורים, מגורי סטודנטים ולשירותים קהילתיים. אולם, המגמה הנוכחית הינה בניה המתבצעת על פי תפיסת עולם של עירוב שימושים. בצורה כזאת, יכולים תושבי האזור ליהנות מגישה רגלית לשירותים שונים, להפחתת השימוש ברכב, לעידוד הרכיבה על אופניים ולמעשה לשיפור משמעותי של איכות החיים. אזורים המאופיינים בעירוב שימושים עשויים, בנסיבות מסוימות, להפוך להזדמנות השקעה ממשית בתחום הנדל”ן, בין היתר לאור התפתחות הטרנדים בתחום השמירה על איכות הסביבה.

טיפ מספר 5: בחנו השקעה במגורי סטודנטים

בשנים האחרונות הביקוש ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה הולך ומעצים. עם זאת, בניית הנדל”ן המיועד למגורי סטודנטים אינה מקבלת תאוצה דומה. הפער הזה בין ביקוש גדול של סטודנטים למגורים בסמוך למוסד הלימודים (מה שיאפשר במקרים רבים ויתור על רכב או על שימוש בתחבורה ציבורית), ובין היצע הדירות הנמוך, עשוי להפוך השקעה מסוג זה למשתלמת במיוחד.

טיפ מספר 6: שקלו לרכוש קרקע חקלאית

כאן מדובר כבר בהשקעה לטווח ארוך, אולם הפערים בין מחיר קרקע חקלאית לפני הפשרתה ובין מחירה לאחר הפשרתה יכולה להיות משמעותית ביותר. ישנם לא מעט סיכונים בביצוע הפעולה הזאת, כמו דחיה של אישור הועדה המחוזית לשינוי ייעוד הקרקע למועד בלתי ידוע וגם רמת הסחירות המוגבלת יחסית של קרקע מסוג זה ולכן חשוב יהיה שתבצעו את ההשקעה הזאת רק לאחר שהבנתם את כלל הסיכונים הכרוכים בכך.

טיפ מספר 7: קבלו את הבטוחות הדרושות לביצוע העסקה

כמעט כל עסקה בתחום הנדל”ן כוללת בתוכה גם סיכונים מובנים, לכן עליכם לדאוג לקבל את הבטוחות הדרושות בביצוע העסקה וזאת לצורך הבטחת האיתנות הפיננסית שלכם.

טיפ מספר 8: בצעו בדיקת רקע של הצד הנגדי בעסקה

בדיקת רקע של הצד הנגדי בעסקה חשובה מאין כמוה לצורך קבלת הביטחון לבצע את העסקה. יש לעשות שימוש במנועי החיפוש השונים, בידקו את מסמכי הפרויקט בעיריה או במועצה המקומית, שאלו שאלות, בררו, בקשו חוות דעת, ולמעשה בצעו כל פעולה שתגרום לכם להרגיש נוח להתקדם בעסקה.

טיפ מספר 9: בצעו מעקב ובקרה

כדי להבטיח שהעסקה מתנהלת באופן שוטף על פי התכנון, תצטרכו להשקיע את המשאבים הדרושים לצורך ביצוע מעקב ובקרה אחר התקדמות העסקה. לעולם אל תניחו שהעסקה מתבצעת בהתאם לתכנון המקורי ללא כל שיבושים.

טיפ מספר 10: הכירו את תחום ההשקעה שלכם

תחום הנדל”ן מציע אינספור הזדמנויות להשקעה, שכל אחת נבדלת מקודמתה ברמת הסיכון, במורכבות ביצוע העסקה, ובשותף שאיתו מבצעים את העסקה. לפני קבלת ההחלטה להמשיך בביצוע העסקה, לימדו ככל האפשר את התחום הספיציפי שבו תבצעו את ההשקעה והכירו אותו בצורה מקצועית ומעמיקה. אל תהססו לבקש עצה טובה מבעלי מקצוע בתחום, ואף להתקשר עם מומחים בעסקה לצורך קבלת ייעוץ מקצועי.