התוואי הקיים של הרכבת בבנימינה עתיד לא רק לשנות מיקום (לכיוון כביש 4), אלא גם הרכבת עומדת להיות הרבה יותר מהירה, כך שיתאפשר להגיע לת”א בתוך פחות מחצי שעה. מכאן שפארק ההייטק שמתוכנן לקום ממש בסמיכות לתחנת הרכבת עתיד לא רק להיות מחוזר מכל עבר, אלא גם לגדול בצורה משמעותית ולמשוך משקיעים רבים.

מעט רקע

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה יצאה עם תוכנית מתאר חדשה עבור המועצה המקומית בנימינה גבעת עדה. בין היתר התוכנית כוללת תוספת של אלפי יחידות דיור, וזאת מתוך כוונה לשלש את כמות התושבים. מרבית היחידות אמורות להתווסף בשכונות שממוקמות בדרום מערב המושבה ואף ממזרח לה. עובדה זו מצריכה היערכות מבחינת הרחבת שטחי תעסוקה ומסחר. כפועל יוצא מכך מתעורר צורך מוחשי להסיט את התוואי הקיים של הרכבת, וזאת בשל 2 סיבות עיקריות:

  • נכון להיום קו הרכבת חוצה את בנימינה מערבה, באופן שאינו מנצל את הפוטנציאל. מכאן שהכוונה להסיט את התוואי לכיוון כביש 4 ואור עקיבא גם מרחיק את המסילה ממוקדי מגורים וגם מייעל את התנועה מחוץ ובתוך המושבה.
  • העובדה שעומדים להכפיל את כמות התושבים מלמדת שהרבה יותר אנשים מבחוץ יגיעו לעבוד בבנימינה, ובמקביל התנועה בתוך המושבה תהיה הרבה יותר ערה, כלומר השימוש ברכבת יהפוך להיות הרבה יותר משמעותי.

 

חשיבותה של תחנת רכבת

לאורך ההיסטוריה הרכבת השפיעה על מגוון מהלכים שנוגעים לכלכלה, מלחמות ופיתוח אזורים נידחים בכל העולם. הרכבת קיצרה מרחקים, יצרה מקומות עבודה חדשים ושינעה מידע. אם נקפוץ להווה כחול לבן, נמצא שגם כיום יש לרכבת כוח רב להשפיע על הכלכלה ובעיקר על הערך הנדל”ני, ופה ניגש לבחון מהי ההשפעה שמסתתרת מאחורי התוכנית להסיט את תחנת הרכבת בבנימינה.

3 עובדות חשובות

  • נכון להיום הרכבת חוצה את בנימינה ממזרח למערב והיא מכילה לא מעט עיקולים, כך שהיא אינה ממוקמת באופן אידאלי ובו זמנית מבזבזת לא מעט אנרגיה (מהירות).
  • עד 2027 אמור להיכנס לפעילות קו הרכבת החדש.
  • קו הרכבת החדש לא רק יהיה ישר (ובכך הרבה יותר מהיר), אלא הוא גם אמור לשבת לצד פארק ההייטק החדש שמתוכנן לקום באזור, עובדה שתשרת נאמנה את דיירי ועובדי המתחם.

תת”ל 65

תת”ל היא תוכנית להקמת מערכת תחבורה ציבורית בין עירונית ועירונית משולבת, מבוססת על רכבת קלה, וזאת במקום הרכבת הכבדה. הרכבת הקלה מושתתת על מערכת הפעלה שמוזנת ע”י חשמל. באופן שכזה הרכבת אמורה להיות הרבה יותר מהירה, כך שהיא צפויה להגיע ל250 קמ”ש. כמו כן, באמצעות המעבר לאנרגיית חשמל, גם הרכבות הפרבריות עתידות להגיע למהירות מאוד מרשימה – 160 קמ”ש!

אם נתמקד בתת”ל הרלוונטית לאזור, נתמקד בתת”ל 65. כאן התוואי מתחיל בצומת בית חניה, עובר בצומת בנימינה וממשיך עד לצומת הבורג’, כלומר התוואי נע מחוף הכרמל ועד שפיים והוא בסה”כ כולל כ11 תחנות.

ראוי לציין שתחנת הרכבת בנימינה תוסט לצומת ברנציקי, וגולת הכותרת היא שהתחנה עתידה להיות תת קרקעית, כך שהנוף הטבעי יישמר ובמקביל לא יישפכו כספים על מחלפים וגשרים. מכאן שתת”ל 65 עתידה לשנות את פני התחבורה המקומית, ובו זמנית לתמוך רבות בעסקים שישכילו לקום לאורך התוואי החדש, כך שפארק ההייטק שקבוצת “בונים נדל”ן” מקדמת עתיד לנחול הצלחה מסחררת.

מנצלים את התוואי החדש מבחינה נדל”נית

כפי שהמציאות מלמדת, היכן שקמה תחנת רכבת, עתידיים לקום שלל מוקדי תעסוקה, ועל כן קבוצת “בונים נדל”ן” קיבלה החלטה מושכלת להקים ממש בקרבת מקום פארק הייטק משוכלל, כך שקו הרכבת החדש יקיף אותו ובכך גם יקדם אותו. קבוצת “בונים נדל”ן” מתמחה בזיהוי אזורי ביקוש שנמצאים בסמיכות לעורקי תנועה מרכזיים ובהוצאה לפעול של הפרויקט עד שלב קבלת המפתח, ועל כן גם הפעם בחרה הקבוצה לפתח את הקרקע שיושבת ממש בסמוך לתוואי החדש.

באופן שכזה עובדי המתחם ייהנו מקרבה נוחה לתחנת הרכבת, כך שהם יימנעו מפקקים, יימנעו מהצורך לחפש חנייה ואף ייהנו מזמן מנוחה בדרך אל ומהעבודה. כל זאת מעניק לעסקים שיתמקמו בפארק החדש ערך מוסף, ולמשקיעים בפרויקט הבטחה כלכלית.