עירוב שימושים | העתיד של עולם הנדל"ן כבר כאן

>

>

יותר ויותר פרוייקטי נדל"ן למגורים טומנים בחובם "חידוש" באשר הם משלבים בתוכם גם אזורי מסחר, בילוי ומשרדים, דבר הקרוי בעגה המקצועית "עירוב שימושים". המעניין הוא שה"אופנה" של בניה מסוג זה הייתה נפוצה מאוד בעבר – (תחילתן של שנות ה-90' של המאה הקודמת), ולאחר מכן היא נפסקה לשנים ארוכות.

אולם, בשנים האחרונות ניכר כי סגנון החיים אשר נחשב "נחשק" בישראל, השתנה פלאים וגישת הבניה בסגנון "עירוב שימושים" עושה קאמבק רציני. כיצד חלומם של רבים וטובים לגור בבית פרטי, בפרוור מרוחק מהעיר, שינה את עורו והפך לחלום להתגורר בלב העיר בקרבת חיי תרבות ופנאי, סביבה ירוקה, ומרכזי קניות? ואיך ניתן להסביר את הביקוש בקרב האנשים, להתגורר במקום שממנו ניתן ללכת ברגל או לרכב באופניים לכל אחד מהנ"ל?

מה גרם לגישת עירוב שימושים לחזור לחיינו הלכה למעשה?

סביר להניח שההתפתחות המואצת של תל אביב והפיכתה לעיר מטרופולין, העלתה את היוקרה של מגורים בה. נקודת ציון בתפנית של גישת עירוב שימושים נרשמה ככל הנראה לאחר יצירתו של הרובע העירוני "מתחם שרונה" בת"א שקיים את הבטחתו- לשמש מוקד לאורח חיים עירוני המשלב מגורים, עבודה, קניות ופנאי. אם מוסיפים למשוואה הזו את העומס הבלתי נסבל בכבישים, הרי שלפנינו מודל בניה מנצח.

כמו כן, חברות בניה רבות מעידות כי המדיניות של ועדות התכנון והבנייה השתנתה, מקום בו ניתן להבחין כי תכניות המתאר החדשות שהם מכינים, מכוונות לשימושים מעורבים. המדיניות הזו השתנתה בשל המסקנה ההולכת וגוברת, כי על מנת לאפשר בנייה למגורים באופן שמותאם לחיים במאה ה-21 תוך שמירה על צביון אורבני, אין מנוס מלשלב בין השימושים – מגורים, תעסוקה ומסחר. 

 

 

בשנת 2017 לראשונה יצא דו"ח רשמי של משרד הבינוי והשיכון- שבו נקבע כי: "יש להתמקד באתגרים ובחסמים ליישום עירוב שימושים בתכנון בישראל". הדו"ח דן הלכה למעשה במגמות תכנון עירוב שימושים והתמודדות מקומית עם קשיים קיימים, לצד בחינת שינויים מערכתיים פיזיים וניהוליים, הנדרשים בכדי ליהנות ממקסימום התועלות של עירוב שימושים. יחד עם זאת, מדו"ח זה גם ניכר החשש ליישום הגישה, וכך גם נקבע בדו"ח הפורום כי יש "למזער את ההשלכות השליליות… נדרש תכנון וניהול שימזערו מטרדים הנוצרים מהחיכוך בין שימושי הקרקע שמתקיימים בכפיפה אחת".  

המדינה מקדמת עירוב שימושים

אין ספק שעירוב שימושים הוא הפתרון האולטימטיבי לתכנון הערים העתידיות של מדינת ישראל. הימצאותם של שלושת המוקדים: מגורים, מסחר ופנאי, בקירוב האחד לשני, מפחית משמעותית את הצורך בניידות ובשימוש ברכב פרטי, ובכך תורם להפחתת העומסים והפקקים בעיר שבה הוא מצוי. כמו כן, העובדה שהפרויקט משלב בין מגורים לבין תעשייה, מסחר ותעסוקה, יכולה להועיל לרשות המקומית אשר תכניס כסף רב יותר ממיסי העירייה (כדוגמת הארנונה) בהשוואה לפרויקט למגורים בלבד.

כמו כן, עירוב שימושים בפשטות, הופך את הרחוב מתחת לבית למקום שכיף להיות ולבלות בו, השהייה עצמה ברחוב הופכת להיות חוויה בפני עצמה – זאת, בניגוד לתחושה האנמית שעולה מטיול ברחוב מגורים סטנדרטי. גישת עירוב שימושים גם מפנה יותר זמן לפנאי ופחות השקעת זמן שמתבזבז על תעבורה. לסיכומם של דברים, נראה כי עירוב שימושים הופך יותר ויותר לדגם תכנוני רצוי, במקום הדגם התכנוני המוכר של שכונות שינה בצד אחד של העיר ומתחמי תעסוקה ומסחר בצידה השני של העיר. 

*הכתבה מהווה ייעוץ ובגדר המלצה בלבד ולא נושאת באחריות פעולות הקורא – ט.ל.ח.

קבוצת בונים נדלן מתמחה בתכנון, פיתוח והקמת פרויקטים למגורים ומסחר.

הקבוצה פיתחה מודל יזמות חדשי המבוסס על בנייה באזורי ביקוש בסמיכות לעורקי תנועה מרכזיים דוגמת רכבות, מתוך מחשבה על דרכי התניידות שיצברו תאוצה בעתיד הקרוב והרחוק.

מאפיינים אדריכליים המקנים לכל פרויקט יתרונות ייחודיים ביחס לסביבתו ועל מגוון רחב של אפשרויות השקעה.

יצירת קשר

מתעניינים בהשקעות נדל"ן? יש לכם שאלה? המומחים שלנו כאן בשבילכם:

יצירת קשר מהירה

מלא את הטופס ונציג מטעמנו
יצור עמך קשר בהקדם

חייגו עכשיו:

דילוג לתוכן